Jak dnes fungují „šmejdi?“

Podle ČOI přišla změna k lepšímu z toho důvodu, že vstoupily v platnost dvě zásadní novely týkající se předváděcích akcí. „Zhruba před čtyřmi lety dala novela zákona o ochraně spotřebitele povinnost všem organizátorům předváděcích akcí takovou akci hlásit České obchodní inspekci. Před dvěma lety potom přišla další, podle mluvčího zásadní změna. „Na předváděcích akcích od té doby nesmějí organizátoři od lidí vzít peníze ani část ceny předváděných výrobků. Pokud výrobek prodají, o peníze si smějí říci teprve po sedmi dnech od prodeje výrobku. To staví spotřebitele do úplně jiné role,“ uvedl.

Účastník předváděcí akce si tak nákup může rozmyslet. „Když třeba babička přijde z akce domů, někdo z rodiny jí může vysvětlit, že ten výrobek je předražený, zbytečný nebo dokonce nemá vlastnosti, které má mít. Za sedm dní, až se ozvou, ať zaplatí, platit nemusí. Stačí výrobek vrátit. Tím se role zcela obrátily a pro organizátory předváděcích akcí to přestalo být výhodné.

Podvodné e-shopy a aukce energií

Šmejdi“ se podle ČOI přesunuli na internet a do aukcí energií. „Vzniká enormní množství rizikových e-shopů, které inspekce zveřejňuje na stránkách coi.cz/rizikove. Tyto e-shopy často vybírají peníze a neposílají zboží. Nebo sice zboží pošlou, ale jedná se třeba o padělky,“ uvedl Fröhlich.

Dalším nebezpečím pro zákazníky jsou podle něho různé energetické aukce. „Ty jsou novodobým trendem, při němž se tito prodejci snaží zákazníky nejen nalákat k novému dodavateli energie, protože za to mají vysoké provize. Hrozí totiž také sankcemi v případě, že si zákazník změnu rozmyslí. To se pak jedná o platby šest až devět tisíc korun,“ prohlásil.

Když si změnu zákazník rozmyslí, snaží se tu provizi dostat z nich. „Máme několik případů, kdy bylo lidem vyhrožováno vysokými sankcemi, a pokud nezaplatili, bylo jim vyhrožováno exekucemi. Je to extrémní nátlak na spotřebitele,“ dodal Fröhlich.                                                                                  Připomněl také už tradiční fintu „šmejdů“ – žárovky „zdarma“. Ty zákazník dostane s tím, že to je zdarma, ale jestliže si dodavatele vybraného v aukci nezvolí, jsou zpoplatněny vysokou částkou.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Zdroj:  ČOI

 

********Code Starts Below This Line********