NEKALÉ TRIKY OBCHODNÍKŮ 

Blíží se doba Vánoc a spousta z nás shání dárky pro své nejbližší nebo jen pro radost. Tato předvánoční doba je rájem pro obchodníky, kteří toho využívají a někteří dokonce i zneužívají.

Dejte si pozor na:

AKCE, SLEVY, VÝPRODEJ, LIKVIDACE CEN apod.

Někteří prodávající při slevách strhávají nebo jen přelepí původní cenu cenou novou tak, aby ji zákazník neviděl a nemohl tak porovnat, jestli je nákup skutečně výhodný.

Sleva také mnohdy bývá třeba jen korunová, ale velký nápis SLEVA člověka ošálí natolik, že koupí o korunu levněji věc, kterou ani koupit nechtěl

Rozšířené jsou i falešné astronomické slevy, kdy se cena nejdříve třeba jen na pár dnů hodně zvýší a potom dá obchodník jako zázrakem obrovskou slevu. Sleva 20, 30, 50, 70 % vypadá lépe než třeba jen 5%. 

4 +1 Z D A R M A – Kup si výhodné balení např. čtyř čokolád, balících papírů… a dostaneš jednu zdarma. Ve skutečnosti cena nemusí být vůbec výhodná. Navíc vybízí k nákupu množství, které dotyčný vůbec nepotřebuje. O šetření tedy nemůže být řeč.

POUZE V NAŠEM OBCHODĚ – často jde obchodníkům jen o zvýšení prodeje. Když se do prodejny nahrnou nadšení zákazníci, prodavač jim s lítostí oznámí, že výrobek, který inzerovali, už nemají. A v čem je trik? Obchodník zkrátka počítá s tím, že zklamaný zákazník nechce přijít domů s prázdnou, a tak ho snadno přesvědčí ke koupi něčeho jiného.

LIKVIDACE PRODEJNY TOTÁLNÍ VÝPRODEJ – je to způsob, jak do obchodu nalákat co nejvíce lidí. Ve skutečnosti slevy většinou platí déle než jeden den … dost často se stává, že jakmile zákazník do tohoto obchodu přijde, tak většinou neodchází s prázdnou a něco si koupí. 

LÍBIVÁ HUDBA                                                                                                              Všimněte si, že v obchodě, kde hraje příjemná a klidná hudba, strávíte mnohem více času, než byste chtěli. Je to záměrné, abyste si nakoupili co nejvíce zboží a cítili se u toho dobře. Že utratíte více než jste chtěli, si většinou uvědomíte až doma.

KVALITA VÝROBKŮ

Čím kvalitnější zboží si koupíme, tím nižší bude pravděpodobnost, že se daný výrobek poškodí a bude se muset reklamovat.                                                                                                              

Kvalita se nepozná vždy jen podle ceny. Je dobré řídit se selským rozumem. Například kuchyňský spotřebič vyrobený z kovu bude zřejmě trvanlivější než ten vyrobený z plastů.

Při nákupu potravin se zase mohou hodit rady našich rodičů a babiček. Ti jistě vědí, že máslo není to stejné jako margarín z rostlinných tuků, že čerstvé rajče voní a chutná jako skutečné rajče apod.                                                                                                   Je rovněž dobré nedívat se jen na obal, který je dobrým lákadlem, ale dívat se hlavně na složení a popisky zboží. Hlavně u potravin.

Vyrábět a prodávat se musí pořád. Proto mají některé sériově vyráběné výrobky v sobě  ukryté součástky, které po nějaké době (zpravidla po uplynutí záruční doby) předčasně sníží výkon výrobku nebo ho poškodí ( např. mobilní telefony, počítače, tiskárny..). Říká se jim ŠKODÍTKA.                                                                              Škodítkem může být i záměrné použití méně kvalitní drobné součástky s kratší dobou životnosti v nejvíce namáhané části výrobku (např. pračky, sušičky apod.). Následná oprava nemusí být vždy možná nebo se zákazníkovi třeba nemusí vyplatit. 

Jde o zakázanou nekalou obchodní praktiku, kterou by měla postihovat ČOI, případně Policie ČR. Poškození zákazníci mohou žádat obchodníka o nápravu, nebo se v krajním případě obrátit na soud.

Nakupujte s rozmyslem a nenechte se napálit.